Ну що, вирішили продати старий лептоп? Питання не просте, бо треба і грошей отримати нормальних, і не попастися на якусь афері. Минулого року сам продавав свій ASUS – думав, що все знаю, а по факту ледь не залишився без даних та з копійками в кишені. Тому зараз розкажу, як реально треба робити, щоб і безпечно було, і ціна не розчарувала.
Є три основні варіанти збути ноутбук: OLX (чи подібні дошки), спеціалізовані скупки типу Test-Master та ломбарди. Кожен має свої заморочки. На OLX можна іноді виручити більше, але там шахраї так і кружляють – фейкові переводи, підроблені квитанції "Нової пошти", зустрічі в якихось дивних місцях. І це ще пів біди – оголошення може висіти тижнями, поки хтось відгукнеться.
Скупки вирішують проблему швидко: прийшов, показав, отримав гроші. Але тут теж є нюанси – можуть занизити ціну через "дефекти", які ти й не помічав. Ломбарди дають десь 60-80% від реальної вартості, але це скоріше про кредитування під заставу, а не про продаж.
У цій статті розберемо саме варіант зі скупками, бо він найбільш збалансований: відносно швидко, без зайвого ризику, і якщо підготуватися правильно – то й ціна буде адекватна.
Крок 1: Резервне копіювання – збережіть своє
Перше правило, яке чомусь багато хто ігнорує – зробіть бекап. Серйозно, у мене знайомий віддав ноут, а там у нього залишилися всі фотки з весілля. Намагався потім відшукати покупця – марно.
Що робимо:
Хмарні сервіси – Google Drive, Dropbox, OneDrive. Безкоштовно десь 15 ГБ точно маєте. Туди скидуємо документи, фото, всі важливі файлики.
Зовнішній жорсткий диск або флешка – якщо у вас багато даних (відео, робочі проєкти), краще скопіювати все на зовнішній носій. На 1 ТБ HDD зараз можна знайти за 1500-2000 грн.
Спеціальні програми – для Windows є вбудована Time Machine (якщо Mac), для Windows – стандартне "Створення резервної копії". Можна також використати безкоштовні рішення типу Acronis True Image (є trial версія).
Лайфхак: Перевірте теки "Завантаження", "Робочий стіл" і "Документи" – там зазвичай лежить 90% важливого. Ще погляньте закладки в браузері та збережені паролі (експортуйте їх).
Часто забувають про:
Закладки браузера
Збережені паролі
Ліцензійні ключі від програм
Історію чатів у месенджерах (якщо не синхронізовані з хмарою)
Крок 2: Видалення особистих даних – тут жартів немає
От тут починається найцікавіше. Думаєте, що просто форматнути диск – і справа з кінцем? Ні, друзі. Звичайне форматування не видаляє дані повністю – їх можна відновити спеціальними програмами. А уявіть, що там у вас: фотки паспорта, виписки з банку, особиста переписка...
Стирання HDD (звичайний жорсткий диск)
Якщо у вас старенький ноутбук з HDD, найкращий варіант – DBAN (Darik's Boot and Nuke). Це безкоштовна програма, яка затирає дані кілька разів, щоб їх неможливо було відновити.
Як користуватися DBAN:
Завантажте ISO-образ з офіційного сайту dban.org
Запишіть на флешку через Rufus або подібну програму
Завантажтеся з флешки (зазвичай потрібно натиснути F12 або Del при старті)
Виберіть метод DoD Short (3 проходи) – це займе 2-4 години
Почекайте, поки процес завершиться
Увага: DBAN не працює з SSD! Для твердотільних дисків інша технологія.
Стирання SSD (твердотільний диск)
Для SSD використовуємо функцію Secure Erase, яка вбудована в більшість сучасних дисків. Найпростіший спосіб:
Для Windows: Використайте утиліти від виробника – Samsung Magician (для Samsung SSD), Intel Memory and Storage Tool, Kingston SSD Manager тощо.
Вбудований інструмент Windows: Параметри → Оновлення та безпека → Відновлення → Скинути ПК → Видалити все. При цьому обов'язково виберіть опцію "Повністю очистити диск".
Лайфхак від експерта: Якщо у вас Windows 10/11, при скиданні виберіть "Хмарне завантаження" – система завантажить чисту версію Windows з серверів Microsoft, що додатково гарантує відсутність залишкових файлів.
Альтернативні методи
Якщо з DBAN чи Secure Erase не склалося, є інші програми:
Eraser – безкоштовна для Windows, дозволяє затирати окремі файли та папки
CCleaner – має функцію "Drive Wiper"
KillDisk – простіший аналог DBAN
Важливо: Після очищення рекомендую встановити чисту версію Windows або залишити ноутбук без ОС – так покажете, що нічого не приховуєте.
Крок 3: Фізична підготовка – вигляд має значення
Може здатися дрібницею, але чистота ноутбука прямо впливає на ціну. Сам бачив, як люди приносять лептопи, між клавішами у яких можна городити картоплю... І потім здивуються, чому ціну занижують.
Що робимо:
Екран – протираємо спеціальними серветками для моніторів або м'якою тканиною зі слабким розчином води та мила. Жодного спирту чи агресивної хімії – можна пошкодити антибліковий шар!
Клавіатура – використовуємо балончик зі стисненим повітрям (продається в будь-якому комп'ютерному магазині за 100-150 грн) або звичайний пилосос на малій потужності. Сміття між клавішами прибираємо зубочисткою.
Корпус – протираємо вологою ганчіркою. Якщо є стікери чи наклейки – краще зняти (але обережно, щоб не подряпати).
Порти та роз'єми – продуваємо повітрям, перевіряємо, щоб усе працювало.
Що ще перевірити:
Петлі екрана – чи не хитаються, чи не тріснуті
Тачпад – чи реагує на всій поверхні
USB-порти – підключіть флешку, подивіться, чи працює
Зарядний пристрій – має бути в комплекті
Фішка: Якщо збереглася оригінальна коробка та документи – це плюс 10-15% до ціни. Я свою коробку викинув – дурень був.
Крок 4: Реальна оцінка вартості – не переоцінюйте
От тут більшість людей помиляються. Думають: "Купував за 25 тисяч рік тому, продам за 20". Та ні, так не працює. Техніка дуже швидко втрачає в ціні.
Приблизна формула:
Перший рік – мінус 30-40%
Другий рік – мінус ще 20-25%
Третій рік і далі – мінус 15-20% щороку
Приклад: ASUS ROG 2021 року за 30 000 грн у 2025 буде коштувати максимум 10-12 тисяч. Офісний Lenovo 2020 року за 15 000 грн – тисяч 5-7 максимум.
Що впливає на ціну:
✅ Підвищує вартість:
Потужна відеокарта (NVIDIA RTX, AMD Radeon)
SSD великого об'єму (від 512 ГБ)
Багато оперативки (16 ГБ+)
Популярний бренд (Apple, Dell, HP, Lenovo)
Хороший стан корпуса та екрана
Наявність гарантії (якщо ще дійсна)
❌ Знижує вартість:
Тріщини на корпусі чи екрані
Нестабільна батарея (тримає менше години)
Застарілий процесор (Intel Core i3 7-го покоління і старше)
Перегрів (шумний кулер, гаряча нижня панель)
Відсутність зарядки
Де подивитися актуальні ціни:
OLX – дивимось подібні моделі, які продані (не просто виставлені)
Ломбарди – можна подзвонити і попросити попередню оцінку
Спеціалізовані скупки – у багатьох є онлайн-калькулятори на сайті
Лайфхак: Подзвоніть у 2-3 скупки, назвіть модель та стан – так зорієнтуєтесь у реальній ціні. Тільки не називайте одразу суму, яку хочете – хай вони першими кажуть.
Крок 5: Вибір скупки – не всі однакові
Тепер вибираємо, куди нести ноутбук. У Києві та великих містах скупок багато, але не всі чесні.
На що звертати увагу:
Репутація – гугліть відгуки. Дивіться не тільки на Google Maps, а й на форумах типу DOU, Reddit. Там люди пишуть чесніше.
Прозорість оцінки – нормальна скупка має пояснити, звідки взялася ціна. Якщо мовчать або "так вийшло" – дурний знак.
Швидкість розрахунку – скільки часу займе виплата? Готівка, картка, переказ? Деякі тягнуть з оплатою по кілька днів.
Локація – краще обирати офіси в центрі міста або торгових центрах, а не якісь підвали на околиці.
Перевірені варіанти в Києві:
Test-Master – одна з найбільш адекватних контор у столиці. Працюють вже кілька років, є офіси в різних районах. Головний плюс – прозора оцінка та миттєва оплата. Приносиш ноут, спеціаліст дивиться (діагностика на місці), називає ціну з поясненнями, і якщо згоден – отримуєш гроші тут же. Зручно, що можна попередньо проконсультуватися по телефону або в Viber/Telegram – скинути фото та характеристики, отримати орієнтовну ціну. Ще один момент – викуповують не тільки ноутбуки, а й планшети, телефони, інші гаджети, тож якщо є що ще здати – можна одразу все.
Інші варіанти:
Samodelkin – теж непогана контора, але деколи трохи нижчі ціни
LaptopShop – є скупка, але в основному спеціалізуються на продажу
У регіонах: Дивіться локальні скупки, читайте відгуки. Якщо сумніваєтеся – краще поїхати в Київ чи обласний центр.
Крок 6: Діагностика в скупці – будьте пильні
Ось ви прийшли в скупку. Тут починається найвідповідальніший момент – оцінка. Майстер бере ваш лептоп і починає його тестувати.
Що вони перевіряють:
Зовнішній огляд – дивляться на корпус, екран, петлі. Шукають тріщини, подряпини, вм'ятини.
Тест батареї – підключають до програм типу HWMonitor або BatteryInfoView. Дивляться на ємність (скільки залишилося від заводської). Якщо менше 60% – знижують ціну.
Перевірка дисплея – запускають тестові картинки з різними кольорами, шукають битих пікселів, випалювання матриці (на OLED).
Тест процесора та відеокарти – гоняють у стрес-тестах (Prime95, FurMark). Дивляться на температуру, стабільність роботи.
Диски та оперативка – перевіряють на помилки, швидкість роботи.
Порти та периферія – підключають флешку, миші, навушники. Тестують Wi-Fi, Bluetooth.
Як вас можуть обманути:
❗ "Знайшли критичну проблему" – типу батарея зовсім мертва чи диск ось-ось помре. Просять знижку на 30-50%. Якщо у вас до цього все працювало нормально – не ведіться. Скажіть, що підете в іншу скупку.
❗ Підміна – рідко, але буває. Ви приносите нормальний ноут з SSD на 512 ГБ, а вам віддають з 256 ГБ чи з HDD. Як захиститися: сфоткайте серійний номер (зазвичай на наклейці знизу) та зробіть фото екрана з характеристиками (Win+Pause для System Info).
❗ Психологічний тиск – "Та ви ж розумієте, що така стара модель нікому не потрібна, беремо тільки тому що добрі". Не слухайте, якщо ціна не влаштовує – йдіть далі.
Ваші дії:
Будьте присутні під час тестування
Не соромтеся ставити питання
Якщо щось незрозуміло – просіть показати результати тестів
Записуйте процес на телефон (попередьте, що записуєте – так шахраїти не будуть)
Крок 7: Торг і документи – юридичні тонкощі
Вам назвали ціну. Припустимо, влаштовує більш-менш. Що далі?
Чи можна торгуватися?
Так, але в міру. Зазвичай є простір для торгу десь 5-10%. Якщо назвали 8000, можна спробувати вибити 8500. Аргументи:
"В іншій скупці обіцяли більше" (але не перегинайте)
"Ноутбук у відмінному стані, ви ж самі бачите"
"Є коробка та всі документи"
Не працює: "А мені треба більше", "Так дорого купував". Їм це байдуже.
Документи та безпека угоди:
Обов'язково має бути договір купівлі-продажу або хоча б розписка. У документі зазначаємо:
Дані обох сторін (ПІБ, паспортні дані)
Модель ноутбука, серійний номер
Ціна
Дата та підписи
Чому це важливо: якщо раптом виявиться, що ноут використовувався у злочині (крадений, наприклад), у вас буде доказ, що ви продали його легально конкретній особі/фірмі.
Як отримати гроші:
Варіанти:
Готівка – найпростіше, отримуєте одразу. Перевіряйте купюри (особливо 500 та 1000 грн) на детекторі – він має бути в будь-якій скупці.
Переказ на карту – зручно, але потрібен час на зарахування. Зачекайте, поки гроші реально прийдуть, перш ніж віддавати техніку.
Готівка + картка – іноді пропонують якусь частину готівкою, решту на карту. Нормальна схема, якщо великі суми.
Увага на шахрайство:
Не ведіться на "зараз перевів, але банк затримує – через годину прийде"
Якщо платять готівкою – порахуйте при них
Не віддавайте ноутбук до отримання всіх грошей
Крок 8: OLX vs Скупка – що вигідніше?
Ну і для повноти картини порівняємо два основні варіанти.
Продаж на OLX
Плюси: ✅ Потенційно вища ціна (на 20-30% більше, ніж у скупці) ✅ Контролюєте процес самі ✅ Широка аудиторія
Мінуси: ❌ Довго – може зайняти тижні, а то й місяці ❌ Шахраї та маргінали – приготуйтесь до дивних питань та пропозицій ❌ Ризики при зустрічі – можуть пограбувати чи підсунути фальшивки ❌ Потрібно самому робити фото, писати опис, відповідати на повідомлення
Схеми шахрайства на OLX:
Фейкові чати "Нової пошти" – показують підроблене підтвердження відправки грошей
Підроблені квитанції про переказ
"Покупець" приходить з "грошима", але щось не так – і просить скинути на картку, щоб перевірити чи працює. Насправді ви робите їм перевод.
Прохання надіслати ноутбук "наперед", мовляв, гроші прийдуть потім
Як захиститися:
Зустрічайтеся тільки в людних місцях (кафе, ТЦ)
Беріть друга/подругу з собою
Готівка тільки на руки, переказ – тільки при вас, чекаєте зарахування
Не відправляйте товар без передоплати (а краще взагалі не відправляйте незнайомим)
Продаж у скупку
Плюси: ✅ Швидко – за 30 хвилин усе зроблено ✅ Безпечно – офіційна контора, договір ✅ Не треба витрачати час на оголошення та спілкування ✅ Миттєва оплата
Мінуси: ❌ Ціна нижча (на 20-30%), ніж могли б отримати на OLX ❌ Можуть занизити ціну через дрібні дефекти ❌ Торгуватися складніше
Мій висновок: якщо потрібні гроші швидко і не хочете геморою – скупка. Якщо готові почекати тиждень-два і є час спілкуватися – OLX, але з підвищеною обережністю.
Бонус: Ломбард чи скупка?
Ще один варіант – здати ноутбук у ломбард. Але тут важливо розуміти різницю.
Ломбард – це кредит під заставу. Ви залишаєте ноут, отримуєте 60-80% його вартості, і маєте викупити назад за певний час (зазвичай місяць-два), доплативши відсотки (15-20%). Якщо не викупите – ноутбук залишається у ломбарді.
Коли має сенс:
Потрібні гроші терміново, але ненадовго
Плануєте повернути ноутбук
Не хочете продавати остаточно
Коли не має сенсу:
Не впевнені, що зможете викупити – тоді краще одразу продати
Потрібна максимальна сума – ломбард дасть менше
Що краще: для більшості людей скупка вигідніша. Отримуєте 100% оціненої суми (а не 70%), не платите відсотки, і немає ризику втратити ноутбук через неможливість викупу.
Реальні кейси з форумів DOU та X
Трохи розбавимо теорію практикою – що пишуть люди:
Кейс 1 (DOU, 2022):
"Продавав MacBook Pro 2019 року. На OLX виставив за 35 тисяч – тиждень тиша. Знизив до 30 – почали писати всякі дивні персонажі, один пропонував обмін на iPhone 6s (!!). У підсумку пішов у Test-Master
https://samodelkin.com.ua/ua/g5791477-pokupka-vykup-noutbukov , дали 27 тисяч готівкою за 20 хвилин. Може трохи менше, ніж хотів, але без нервів."
Висновок: Час теж має цінність. 3 тисячі економії vs тижні очікування та спілкування з сумнівними людьми.
Кейс 2 (форум, 2023):
"Перед здачею ноута забув витягнути SD-карту з фотками. Коли згадав – було вже пізно, скупка сказала, що ноутбук перепродали. Добре, що хоч нічого компроментуючого там не було."
Висновок: Перевіряйте ВСЕ. Карти пам'яті, флешки в портах, диски у приводі (якщо є).
Кейс 3 (Reddit, переклад, 2024):
"Продавав Lenovo на OLX. Зустрілись у метро, чувак перевірив, сказав, що все ок, дістав гроші... і раптом навкруги з'явилися його друзі. Змусили віддати ноут за пів ціни. Поліція нічого не зробила – мовляв, сам продав."
Висновок: Зустрічайтеся тільки у ДУЖЕ людних місцях. Ще краще – у скупці, де є камери та охорона.
Чек-лист: 10 пунктів перед продажем
Щоб нічого не забути, ось вам список для роздруківки:
Зробити резервну копію усіх важливих файлів (хмара, зовнішній диск)
Експортувати закладки браузера та паролі
Повністю видалити дані (DBAN для HDD, Secure Erase для SSD)
Вийти з усіх акаунтів (Google, Microsoft, Apple ID, соцмережі)
Почистити ноутбук фізично (екран, клавіатура, корпус)
Перевірити комплектацію (зарядка, коробка, документи якщо є)
Оцінити реальну вартість (OLX, калькулятори скупок)
Вибрати скупку (прочитати відгуки, подзвонити для попередньої оцінки)
Сфотографувати серійний номер та характеристики (для безпеки)
Підготувати документи (паспорт, ІПН) для договору
Калькулятор примірної вартості
Щоб приблизно зорієнтуватися у ціні, використовуйте цю формулу:
Базова вартість = Початкова ціна - (Початкова ціна × 0.3 × кількість років)
Корегування:
Відеокарта NVIDIA RTX 30xx/40xx чи AMD 6xxx/7xxx: +20%
SSD від 512 ГБ: +10%
Оперативка 16 ГБ+: +10%
Екран більше 15.6" з високою роздільністю: +5%
Тріщини, подряпини на екрані: -30%
Батарея тримає менше години: -15%
Перегрівається (гучний кулер постійно): -10%
Немає зарядки: -10%
Застарілий процесор (Intel i3 7-го покоління і раніше): -20%
Приклад: ASUS TUF Gaming, 2021 рік, купували за 30 000 грн. 2025 - 2021 = 4 роки використання.
Базова = 30 000 - (30 000 × 0.3 × 4) = 30 000 - 36 000... Стоп, минус вийшов?
Так, формула працює до певної межі. Для техніки старше 3-4 років краще орієнтуватися на ринкові ціни на OLX та в скупках, бо амортизація сповільнюється.
Для нашого ASUS реально: десь 8-12 тисяч, якщо стан нормальний.
Висновки та останні поради
Отже, підсумуємо. Продаж б/у ноутбука – це не просто "приніс і здав". Треба підготуватися, захистити свої дані, адекватно оцінити вартість і вибрати надійну скупку.
Головні правила:
Безпека даних – понад усе. Краще витратити кілька годин на правильне видалення інформації, ніж потім шкодувати.
Реалістична оцінка – не думайте, що ваш п'ятирічний ноутбук варто як новий. Техніка дешевшає, це нормально.
Вибір перевіреного місця – якщо скупка – то з хорошими відгуками (Test-Master, наприклад). Якщо OLX – то з максимальною обережністю.
Документи – завжди оформлюйте угоду документально.
Не поспішайте – якщо щось здається підозрілим (занизька ціна, дивна поведінка покупця, тиск на швидке рішення) – краще відмовитися.
І ще одне: не соромтеся питати та торгуватися (в міру). Це ваш ноутбук, ваші гроші, і ви маєте право на прозорість процесу.
Якщо робитимете все за цим гайдом – продаж пройде швидко, безпечно і за адекватні гроші. Перевірено на власному досвіді (і помилках